Pořídit si do školní třídy křečka, pískomila, králíčky nebo do každodenní výuky přijmout psa? Mírně odlehčené, ale z pohledu děti velmi významné téma. Uchopili jsme ho z pohledu rešerše výzkumů, které v tomto směru byly v minulosti ve světě provedeny. Zvířata jsou přítomna v denním provozu nejedné ScioŠkoly. sic je tam nemáme utilitárně kvůli konkrétním očekávaným přínosům. Výzkum se se však dopadům přítomnosti zvířat ve škole věnuje. A co nám tedy ukazuje?
Výzkum se zabývá vlivem přítomnosti zvířat ve škole již poslední čtyři dekády. Zaměřuje se ve velké míře na speciální asistenční programy s terapeutickými zvířaty a na jejich dopady především na děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Zde výzkum konzistentně a dlouhodobě ukazuje pozitivní dopady jak přítomnosti asistenčních zvířat na život dětí se SVP, tak pozitivní dopady školních intervencí s terapeutickými zvířaty na děti obecně. Tento soubor studií však pro ScioŠkoly, kde nemáme většinou nějak speciálně cvičená zvířata a zajímá nás dopad na všechny ve škole, není tolik relevantní.
Výzkumu, který se věnuje dopadu přítomnosti netrénovaných zvířat ve škole na děti obecně, je výrazně méně, zaměřuje se především na psy a jen část z něj je přímo z prostředí školy. Zároveň se ale opírá o širší základy tzv. human-animal interaction theory, daří se mu tak konzistetně vysvětlovat pozitivní výsledky, které existující studie ukazují napříč několika oblastmi:
Empirický výzkum neukázal žádné negativní dopady přítomnosti zvířat ve škole na děti. Zároveň mnoho očekávaných výsledků, kvůli kterým máme na ScioŠkolách zvířata ve škole my, empirickým výzkumem ověřováno zatím nebylo, například schopnost dětí přebírat zodpovědnost nebo spolupracovat. I tak ale existující výzkum ukazuje, že přítomnost zvířat ve škole by mohla vést k vícero pozitivním dopadů na děti i dospělé.