Naše školy jsou věčný start-up. Asi je to tím, že „Víme, že o učení toho moc nevíme“. Jeden z našich principů, z nichž vycházíme. Nebojíme se experimentovat, ale víme, že experimentujeme. Děláme to promyšleně a s opatrností. Pouštíme se často na neprobádanou půdu. A jsme start-up naštěstí stále poměrně úspěšný. Věříme, že se nám tak i díky médiím daří příznivě ovlivňovat vzdělávání v ČR a ukazovat cestu ostatním.
Lokální periodika mají na mediálním trhu své nezastupitelné místo, protože fungují na principu, že každého spíš zajímá, jak se vede sousedovic koze než otázky globálního míru. Takhle o našich studentech informoval „Stop – Stodůlecký posel“: „Žáci Scio školy Prahy 13 se zapojili během karantény pomocí pracovních listů, ve kterých hledali odpovědi na otázky: Jaké jsou škodliviny v pražském ovzduší? Co je to polétavý prach? Co je a k čemu se používá bioindikátor? Jaký je rozdíl mezi velkým a malým koloběhem vody? Jak rychle rostliny vypařují vodu? A jak vsakují vodu povrchy v okolí? Informace, žákovské odpovědi i fotografie z pokusů můžete nalézt na www.mestodokapsy.cz.“
Stop - Stodůlecký posel - odkaz na článek
Je fajn, když si média všímají, co trousíme po sociálních sítích, tak jako třeba Radka Kvačková, která ve svém komentáři k zavřených středním školám v Lidových novinách sáhla i po Ondřejových myšlenkách: „Ondřej Šteffl nedávno na Facebooku poznamenal, že tak jako se v prvním roce života musí člověk naučit chodit a v druhém roce mluvit, tak v dalším dětství a zvláště pubertě se potřebuje socializovat. A pokud dětem sociální kontakty chybí, je to stejné, jako kdybychom jednoročnímu dítěti nedovolili měsíce chodit nebo na dvouleté dítě přestali mluvit“.
Lidové noviny - odkaz na článek
V rámci projektu Finanční gramotnost proběhlo velké finále VII. ročníku soutěže Rozpočti si to! O výsledcích, kdy v kategorii 1. stupeň ZŠ naši žáci z brněnské ScioŠkoly soutěžící v týmech MOUČKOVI1 a BÍDÁČCI urvali hned druhé i třetí místo, informoval Deník. Skvěle! Je vidět, že Scio opravdu umí vzdělávat pro praktický život. Jinak celé finále v éteru moderovala Kateřina Lichtenberková, expertka v oblasti finanční gramotnosti a rozvoje podnikavosti. Ne, neměli jsme žádnou protekci, naše Martina Lichtenbergová z Expediční SŚ se píše s G.
Jak v těchto týdnech a pravděpodobně i následujících měsících učit online je v médiích nekonečná story. „Učitelé ani děti opravdu nemusí trávit společně před monitorem větší část dne. Žáci se s pedagogy mohou setkávat pravidelně v on-line prostředí. Ti jim při takovém setkání mohou zadat úkoly, samostatnou práci a případně vysvětlit nejzásadnější fakta. Poté mohou s dětmi řešit, jak si naplánují vypracování zadané práce, být jim k dispozici ke konzultacím a vše s nimi následně vyhodnotit," přispěl do jednoho z textů na Aktuálně.cz Jiří Hokeš, ředitel ScioŠkoly Praha 11.
Jestli máte 20 minut času, můžete si pustit rozhovor s Radkou Matějíčkovou, ředitelkou naší jihlavské ScioŠkoly. V Dobrém dopoledni v Českém rozhlase ji zpovídal Jirka Doležal (neplést s J. X. Doležalem). Řeč se z velké části točila okolo hlavního tématu dnešních dní – distanční výuky.
Český rozhlas - odkaz na audio rozhovor
V Olomoucké drbně vyšel návod naší tamní ScioŠkoly, jak na distanční výuku.
Olomoucká drbna - odkaz na článek
Lidové noviny otiskly celostránkový návod, jak se vypořádat s distanční výukou a komentátorka si všimla i Ondřejových slov na internetu. To jen potvrzuje, že pravidelná komunikace na jakékoliv platformě má smysl, protože si vás ostatní všimnou, a v případě médií ve vhodnou chvíli po vašich myšlenkách sáhnou:
V kybernetickém prostoru ale najdeme i užitečné výzvy. Například Ondřej Šteffl píše: „Vážení rodiče, pomáhejte učitelkám a učitelům, kde je to jen možné. Se zvládnutím digitálních technologií, možná někdy i s velmi praktickými věcmi. Vzít si na starosti komunikaci s nedostupnou rodinou, která potřebuje techniku nebo datové připojení a sama si s tím neví rady. Těžko chtít po každé učitelce, aby u každého dítěte hlídala techniku a připojení. Ale je zcela reálné, aby se domluvili rodiče a pomohli těm, kteří situaci nezvládají.“
Lidové noviny - odkaz na článek
Pražský Deník přinesl souhrnnou zprávu o Projektu mikroklima okolí školy, který zaštiťuje Ekocentrum Koniklec. Naši žáci byli u toho:
Žáci, kteří pracovali na tématu VODY a ZELENĚ (výše zmíněné a Scio škola Praha 13 a ZŠ Mikoláše Alše) také prováděli pokus, jak rychle rostliny vypařují vodu, kreslili termosnímek své ulice, mapovali množství zeleně v okolí, zamýšleli se nad rozdílem mezi velkým a malých koloběhem vody, propustností a možností zadržení vody různých povrchů ve městě.
Pražský Deník - odkaz na článek
Když máte na něco jasný a vyhraněný názor, je pravděpodobné, že jej média budou pravidelně připomínat. Tak jako když se Ondřej na jaře pro Český rozhlas vyjádřil ke známkování a nyní tuto jeho myšlenku po zhruba půl roce „recykloval“ magazín Vysoké školy:
Podle Ondřeje Šteffla, zakladatele společnosti Scio, měly v červnu školy jedinečnou příležitost vyzkoušet si uzavření klasifikace pomocí slovního hodnocení. „Spousta učitelů si stěžuje, že nemůže dát známky, protože nemá podklady. Tak ať je nedávají. Proč nenapsat do slovního hodnocení: Poslal jsi toho strašně málo, nemůžu tě pořádně zhodnotit,“ uvedl pro Český rozhlas na jaře Šteffl.
Vysoké školy - odkaz na článek
Je fajn, když se umíme pochválit, ale když druzí chválí vás, to je o něčem úplně jiném. Najděte si pár minut a poslechněte si tento podcast (nebo si ho přečtěte). Tolik upřímného nadšení ze ScioŠkoly, která přinesla rodičům pozitivní proměnu jejich dětí, v médiích nenajdete každý den.
Business Leaders - odkaz na podcast
A na závěr taková blbost, řekl by jeden. Ale minimálně v posledním roce je to nejúspěšnější příspěvek z hlediska dosahu, kterému konkurují jen nabídky práce u nás :-). Jeho autor si sice zjevně plete Scio a Cermat, ale v kontextu celé zprávy je pro nás důležité celkové pozitivní naladění, které je se zprávou spojeno, i to, že tahle parodie potvrzuje sílu značky Scio.