ScioŠkoly & média / leden a únor 2021

Naše školy jsou věčný start-up. Asi je to tím, že „Víme, že o učení toho moc nevíme“. Jeden z našich principů, z nichž vycházíme. Nebojíme se experimentovat, ale víme, že experimentujeme. Děláme to promyšleně a s opatrností. Pouštíme se často na neprobádanou půdu. A jsme start-up naštěstí stále úspěšný. Věříme, že se nám tak i díky médiím daří příznivě ovlivňovat vzdělávání v ČR a ukazovat cestu ostatním.

2. 3. 2021| Marian Golis
Blog Leden Unor

Projekt ScioŠkol je v rámci celé České republiky ojedinělý. Budíme nadšení, ale i kontroverze: unikátní koncept, školy po celé ČR a rychlý růst. Posíleno o skutečnost, že Scio je již dlouho expertem na poli vzdělávání i v řadě dalších otázek. To vše vede k tomu, že se o nás často píše. Naštěstí převážně v dobrém.

 

Čím jsme si zasloužili mediální pozornost v lednu a v únoru?


Respekt

Změna je trvalý stav

Respekt přišel se shrnutím zásadních událostí posledního týdne loňského roku, a protože se to v něm hemžilo samými změnami, ocitoval i Ondřeje Šteffla: „Řídíme se heslem „změna je trvalý stav“ a koronavirus nám to jasně potvrdil: svět a dnešní děti v něm čeká život plný změn a ne všechny budou k lepšímu – takže máme-li děti připravovat na budoucnost, musíme je naučit hlavně zvládat změny, učit se z nich a vidět příležitost i v problému, řekl médiím Ondřej Šteffl, zakladatel společnosti pro vzdělávání Scio, která v Česku vlastní síť novátorských základních a středních škol.“

Respekt - odkaz na článek

Týden, Frekvence 1, Český rádio, Česká škola

Kdo má (dobrá) data, je mediální král

V PR platí, že kdo má (dobrá) data, je mediální král. Díky naší rozsáhlé anketě mezi deváťáky, jejich rodiči a učiteli na téma distanční výuka, bylo Scio v lednu vidět všude – od internetu, přes tisk, rádio až po televizi. Začalo to tím, že zprávu akceptovala ČTK. Následoval bulvár Blesk i Aha! Z rádií na anketu upozornily celostátní stanice Český rozhlas a Frekvence 1. MF Dnes pak naši zprávu dokonce zařadila na titul a další půl stranu tématu věnovala uvnitř vydání. Pochopitelně jsme byli i v odborných médiích jako Řízeníškoly.cz, ŠkolaProfi.cz, Českáškola.cz aj. a v dalších online médiích jako iDnes.cz, Týden.cz, cysnews.cz aj. 

Učitelské listy

Vykašlete se na známky

Pro ScioŠkoly je to standard, ty ostatní taková myšlenka pravidelně dráždí. A tak ji opět v Učitelských listech připomněl Ondřej Šteffl. Titulek „Vyzkoušejte slovní hodnocení místo známek“ nepotřebuje další komentář.

Učitelské listy - odkaz na článek

Hospodářské noviny

Přínos malý, následky velké

A Ondřej Šteffl se rozepsal i pro Hospodářské noviny, tentokrát na téma negativních následků překotného otevírání škol. „Otvírání škol bude stát životy, zdraví, prodlouží lockdown a přínos pro žáky a pro českou vzdělanost bude malý. Možná žádný,“ zní hlavní myšlenka článku. Celý si jej můžete přečíst i na

Blog Ondřeje Šteffla

Maminka

Maminka s Ondřejem

Ondřeje Šteffla a naše ScioŠkoly mají rádi v časopisu Maminka. Na dvoustraně se rozhovořil o změnách, kterými (ne)prošlo školství, o výchově budoucích pedagogů, postoji rodičů, o povinné maturitě z matematiky a nechybělo pochopitelně ani téma známkování.

----------------------

Ve stejném časopise je i materiál poskládaný z názorů dětí (potažmo jejich rodičů), které navštěvují některou ze soukromých škol. Redaktorka Ema Brožová hezky popsala důvody, proč zvolit jinou cestu, než cestu veřejné školy. A článek zakončila tímto odstavcem: „Myslím, že to byl Ondřej Šteffl, kdo řekl, že když ve svobodě nebudete mít pravidla, tak máte anarchii. A že čím svobodnější škola, tím víc pravidel. Jo a školné platíme. Ale zdaleka to není výše mého platu. Potkala jsem třeba maminku samoživitelku, která má na škole Vitae dvě děti. Vysvětlovala mi, jak moc je pro ni důležité zrovna na tohle uškudlit. Měřítkem je pro ni spokojenost, pohoda a motivace. Nejen dítěte, ale i její jako rodiče.“

Deník

A zase ta distanční výuka

Deník se věnoval tématu náročnosti distanční výuky, kam za ScioŠkoly svým pohledem přispěl i Petr Vrchota. Zatímco ostatní řeší hlavně přetěžování žáků, nás trápí spíš absence sociálních kontaktů: „Podle učitele Petra Vrchoty ze ScioŠkoly klade distanční vzdělávání na děti nároky v tom, aby se rychle naučily přizpůsobit změnám a aby si uměly vhodně naplánovat svou práci a následný volný čas.„Někdy je pro ně také náročné porozumět zadání úkolů. Potom do hry často vstupují jejich rodiče. Jako vůbec největší úskalí vnímám nedostatek sociálního kontaktu. Ačkoli si některé děti našly způsob, jak zůstat v kontaktu se spolužáky přes digitální aplikace i mimo školní rozvrh, je poznat, že osobní kontakt to plnohodnotně nahradí jen stěží,“ vysvětluje Vrchota.“

Deník - odkaz na článek

Jihlava City

Když není vhodná škola, tak si ji založíme

Rozhovor s ředitelkou jihlavské ScioŠkoly Radkou Matějíčková si můžete přečíst na jihlava.city.cz. Hezké je, že Radku kdysi děsila představa, že její malá Anička by mohla prožívat stres ze špatných známek, a tak se rozhodla hledat „ideální“ školu. Nenašla, proto spolu s dalšími založili ScioŠkolu.

Jihlava City - odkaz na rozhovor

Český rozhlas

Stejně na má slova dojde

Počátkem února komentoval Ondřej Šteffl pro Český rozhlas současnou situaci ve školství a vzdělávání (viz odkaz níže). Před třemi týdny to ještě vypadalo na otvírání škol, nakonec ale vývoj situace dal za pravdu Ondřejově skepsi. 

Český rozhlas - odkaz na rozhovor

Eduin, Hospodářské noviny

Pryč s Newtonem

Z předepsaného učiva zmizela řada věcí, bez kterých si donedávna mnozí nedokázali (a vlastně stále nedokáží) představit to „správné“ vzdělávání. Radost z toho má samozřejmě i Ondřej Šteffl, který své nadšení shrnul i ve svém vyjádření pro Hospodářky: „Říkal jsem, že Ohmův zákon stejně nikdo neumí a je nesmysl ho všechny učit. Newtonovy zákony jsem neměl odvahu ani navrhnout, ale v podstatě si taky myslím, že je to dobře, protože je nikdo neumí.“ Mimochodem víte, jak kohokoliv nejsnáze donutíte seznámit se s Ohmovým nebo Newtonovými zákony? Tím, že oznámíte jejich vyřazení z osnov.

Eduin - odkaz na článek

Respekt

Koho pustit dříve?

Koho, kdy, jak a zda vůbec pustit do škol řešil v půlce února i Respekt. Do článku Koho poslat nejdřív? Ondřej Šteffl zopakoval to, co zaznělo v Českém rozhlase, tedy že prioritou by měly být „děti z problematických rodinných poměrů, na které distanční výuka dopadá nejvíc, a školy by tak měly napřít maximum energie na ně“. Mimochodem hned 1. března se ozvala paní ředitelka jedné českobudějovické ZŠ, jestli stále ještě pomáháme sociálně slabým s připojením k internetu. Ano.

Respekt - odkaz na článek

Moje psychologie 

A opět děti a jejich domácí izolace

Výše jsme zmiňovali obrovský mediální zájem o naši anketu mezi školáky na téma distanční výuka. Zpráva se objevila i v časopisu Moje psychologie. Nejvíc pochopitelně zaujala část, jak žákům (ne)chybí kontakty s vrstevníky a tedy dopad do dětské dušičky.

Deník

Vše, co jste chtěli vědět o ScioŠkole

Jak to chodí ve frýdecké ScioŠkole, si můžete přečíst v rozhovoru s její ředitelkou Darinou Klimparovou, který vyšel v Deníku. Jedná se sice o placený text (inzerci), ale to nijak neubírá na kvalitě obsahu. Mimochodem dobrý argumentační materiál pro kohokoliv, kdo potřebuje někomu ve svém okolí vysvětlit, čím se vyznačují ScioŠkoly :)

Deník - odkaz na článek

A podobný rozhovor s Jiřím Krejčím, zástupcem ředitelky ScioŠkoly České Budějovice, vyšel i v budějické mutaci Deníku.

Deník - odkaz na článek

Seznam Zprávy, Extra.cz

České děti evropskými rekordmany

Jak se dlouhodobá distanční výuka bez živých sociálních kontaktů podepisuje na dětech, řešili redaktoři v Seznam zprávách. Při té příležitosti se obrátili i na Jiřího Hokeše, ředitele pražské ScioŠkoly: „Zdá se, že jsme země, která má školy zavřené nejdéle v Evropské unii. Děti začínají být v hrozné nepohodě, je to dlouhé, jsou otrávené. I když se jako učitel sebevíc snažíte, děti jsou demotivované. Některé děti trpí úzkostmi, přišly o vztahy,“ popisuje ředitel, podle něhož je nyní zdaleka nejvytíženější osobou ve škole její psycholožka. Mimochodem podobný text se objevil i na bulvárním Extra.cz. Tomu se ve vydavatelstvích říká „synergie při tvorbě obsahu“.

Seznam Zprávy - odkaz na článek

Extra.cz - odkaz na článek

 

Reflex