Studenti na střední ScioŠkole v Brně se v rámci pohybové výchovy pustili do neobvyklé osobní výzvy, jejíž součástí bylo například opakované vybíhání schodů nebo vytrvalostní běh. S nápadem přišel člen vedení Jiří Březina, který u studentů následně pozoroval nejen zlepšení odolnosti, ale i zvýšení sebevědomí. A to nás přivedlo k otázce: Jaký vliv mají pohybové aktivity na sebevědomí, wellbeing a akademický výkon studentů?
O vztahu mezi tělesným a duševním zdravím se ví od dob antiky. Řekové vyznávali ideál kalokagathia, který spočíval v harmonickém rozvoji těla a ducha. Podívejme se ale, co o tomto tématu říkají současné výzkumy.
Významná je observační studie týmu Tremblay et al., která sledovala téměř 7 000 žáků šestého ročníku v Kanadě. Její zjištění potvrzují, že pohybová aktivita statisticky významně souvisí se sebevědomím dětí, a to bez ohledu na jejich socioekonomické zázemí. Tento vztah platí pro chlapce i dívky.
Výzkum také ukázal, že studenti s vyšší tělesnou aktivitou měli v průměru nižší index tělesné hmotnosti (BMI). Tento vztah je však obousměrný: vyšší BMI totiž může být překážkou pro sportování. Pravidelný pohyb tak přispívá nejen k nižší váze, ale pravděpodobně i k pozitivnímu body image. Zajímavé je i tvrzení autorů, že u části dětí může fyzická aktivita nepřímo vést i ke zlepšení školních výsledků, a to právě díky zvýšení sebevědomí.
Inspirativní metodický posun přinesla španělská studie autorského týmu Ortega-Gómez et al., která k měření pohybové aktivity čtrnáctiletých dětí použila akcelerometry. Autoři studie měřili fyzickou zdatnost žáků prostřednictvím fyzických testů a mapovali jejich sebevědomí i kvalitu vztahů pomocí dotazníků. Výsledky na vzorku 268 dětí naznačují, že středně intenzivní až intenzivní fyzická aktivita může souviset se sebevědomím dospívajících.
Zatímco observační studie mapuje stávající vztahy, intervenční studie zkoumá dopady cíleného zavedení změny. V případě pohybových aktivit je dobrým příkladem výzkum týmu Valentini et al. v Itálii, který sledoval vliv týmových her na sebevědomí a motoriku čtvrťáků.
Do studie se zapojily dvě třídy z různých škol, každá se zhruba 30 dětmi ve věku devíti let. Jedna třída se věnovala týmovým hrám, druhá – bez dodatečných aktivit – sloužila jako kontrolní skupina. Ve třídě s týmovými hrami se nejen zlepšily motorické schopnosti dětí, ale výrazněji narostlo i jejich sebevědomí - o 14,1 % oproti 5,2 % v kontrolní skupině.
Německé dotační schéma, nabízející zaměstnancům příspěvek na kolo na dojíždění do práce, vytvořilo podmínky pro přirozenou intervenční studii. Synek a Koenigstorfer sledovali 462 zaměstnanců, kteří této možnosti využili. Zjistili mimo jiné, že čas strávený na kole souvisí s lepším fyzickým i duševním zdravím.
O významu fyzické aktivity pro celkový rozvoj vypovídá i fascinující případová intervenční studie, kterou v Anglii realizovali Howells a Bowen. Jejím subjektem byl desetiletý žák s nízkým sebevědomím a podprůměrnými výsledky v angličtině a matematice. Intervence spočívala v nácviku vrhu koulí a hodu kladivem. Doba intervence zahrnovala deset hodin rozprostřených do dvaceti týdnů školního roku. Vzhledem k relativně krátké době intervence však byly výsledky pozoruhodné. Kromě mimořádného zlepšení v těchto disciplínách dosáhl žák významného pokroku i v akademických předmětech!
Změnil se také chlapcův postoj ke sportu – začal si pravidelně nosit věci na tělesnou výchovu a přestal se jí vyhýbat. Díky svým schopnostem v házení a chytání si získal respekt spolužáků a zapojil se více do kolektivu. Nárůst sebevědomí se projevil i v tom, že se pustil do aktivit jako divadlo či veřejný projev na školním shromáždění.
O dlouhodobém efektu pohybových intervencí pojednává i rozsáhlá metastudie Withers et al. Na vzorku 8 480 dospělých participantů z osmi studií, které využily objektivní metody měření aktivity, bylo zjištěno, že vliv intervence přetrvává i po dvou letech. Podobné výsledky zaznamenali i po třech a čtyřech letech. Přestože byl účinek v průměru malý, v některých případech dosáhl klinicky významné úrovně.
Je zřejmé, že vztahy mezi mírou pohybu, celkovým zdravím a sebevědomím jsou komplexní. Observační studie popisují souvislosti mezi mírou pohybu a zdravím či sebevědomím účastníků, intervenční studie přinášejí důkazy, že vhodně zvolená pohybová aktivita tyto parametry zlepšuje. Metastudie dlouhodobých pozorování potvrzuje, že efekt pohybových intervencí přetrvává i po dvou až čtyřech letech.
Pro praxi jsou také zásadní dva další aspekty: